Contact met de achterban

Globaal overzicht:

Onderwerpen:

Inhoud training:

De module begint met het identificeren van de doelen van communicatie met de achterban en het definiëren van wie de achterban precies is. Het behandelt verschillende communicatiekanalen en wanneer deze het best ingezet kunnen worden.

De focus ligt niet op het creëren van PR-materiaal, maar op het verkennen van de diverse vormen van contact met de achterban en de beschikbare instrumenten. Deelnemers worden aangemoedigd om actief deel te nemen aan een discussie over welke communicatiekanalen zij willen inzetten. Het doel is om samen een communicatieplan op te stellen dat vervolgens verder kan worden uitgewerkt binnen de eigen Raad.

De training behandelt vier sporen van contact met de achterban: het zenden van informatie, het ontvangen van informatie, het activeren van achterbanners en verkiezingen. Hierbij worden concrete communicatietools besproken en wordt er ruimte geboden voor het delen van best practices van andere raden.

Daarnaast wordt aandacht besteed aan de diversiteit binnen de achterban en de verschillende informatiebehoeften van verschillende groepen. Het belang van het stellen van duidelijke doelen voor communicatie wordt benadrukt, evenals het belang van het onderhouden van contact met de ‘stille studenten’, die vaak pas interesse tonen als er problemen zijn. Tot slot wordt ingegaan op het organiseren van verkiezingen, waarbij zowel personen- als partijenstelsels worden behandeld en strategieën worden besproken voor het werven van kandidaten.

Aan de slag?

Wil jij de kwaliteit van jullie als raad vergroten? Wil je meer impact halen uit je inspraak of wil je beter leren samenwerken met je team? Heb je interesse in een training, of heb je andere vragen? Stuur ons gerust een bericht.